Dianne Potters Blogt

Van 'meer' naar 'beter'

Promoot 21Sustainable Blog

Ontdekkingsreis naar een duurzame wereld - baanbrekend boek over ‘de nieuwe luxe’

interview met mode- en design expert Annouk Post

Chocolatiers in Vietnam. Een groene, zelfvoorzienende school op Bali. Geluksportretten van inwoners van Bhutan. Kleding naar eigen smaak uit een 3D-printer. Duurzame mode en design expert Annouk Post schreef het boek Ontdekkingsreis naar een duurzame wereld | Inspiratie en vernieuwing in design. Zij voert ons langs vele voorbeelden van de route naar positieve verandering en toont 'de nieuwe luxe' in tekst en beeld. 21Sustainable ondersteunde Annouk met de communicatiestrategie rond de lancering van het boek en nam een interview met haar af.

Waarom dit boek?

Met mijn boek wil ik mensen inspireren om luxe in een nieuw daglicht te zetten en opzoek te gaan naar hun persoonlijke waarden en invulling van dit begrip. De oude luxe gaat het om buitenkant en status. De ‘nieuwe’ luxe gaat over bezinning. Over reflectie. Waar wordt ik echt blij van? Wat is goed voor mij? Wat heb ik echt nodig?

Wat heeft jou ertoe gebracht om dit boek te schrijven?

Mijn boek is in eerste instantie een ode aan mijn grootste inspiratie bronnen.  Dat zijn mijn voorbeelden uit de mode, design, kunst, voeding en wetenschap. Voorlopers die zich inzetten voor een schitterende duurzame toekomst. De sterren van de nieuwe luxe.

Waarom zijn zij zo inspirerend voor jou?

Wat mij in het bijzonder aanspreekt is hun enthousiasme en passie waarmee ze over hun initiatieven of producten praten. De positieve energie straalt er gewoon vanaf! Ook van de producten trouwens. Bijvoorbeeld de subtiel vormgegeven natuurlijke parfum van Abel of de heerlijk frisse thee van Lemon Poppy. Dit zijn voor mij tickets naar een schitterende toekomst. Bewijsstukken dat het kan!

Waarom hebben we een nieuwe betekenis van luxe nodig?

Ik maak mij zorgen over onze planeet. We staan voor enorme uitdagingen; de klimaatverandering, een daling van de biodiversiteit, een snel groeiende wereldbevolking. En ga zo nog maar even door. De wereld lijkt, als we er met een afstandje naar kijken, ingericht als een blinkende fabriek. Felgekleurde gif rivieren, onaardse schimmige gebouwen en een plastic soep. En in veel van deze fabrieken werken mensen aan onze spullen voor vaak minder dan een leefbaar loon. Hoe oneerlijk is dat eigenlijk?. Een van de meest life-changing documentaires is voor mij Manufactured Landscapes. Hierin zien we heel goed terug dat we de wereld hebben ingericht als een grote fabriek.

Is dat niet een ver-van-ons-bedshow?

Integendeel. We hebben een complexe relatie met de dingen die we dagelijks eten en gebruiken. Als we chocolade eten, komt die in ons lichaam, net als alle andere vormen van voedsel. Kleding dragen we op onze huid. En met onze smartphone zijn we bijna vergroeid. De productieketens in bijvoorbeeld de mode- en elektronica-industrie zijn enorm versnipperd en weinig transparant. We hebben iedereen nodig om de nieuwe luxe te gaan vormgeven. Gelukkig wordt het niet alleen leuker, beter en slimmer, maar ook aantrekkelijker en gezonder. Deze mentaliteitsverandering is onontkoombaar. We hebben geen andere keuze.

Wat kunnen we lezen in jouw boek?

Om de nieuwe luxe te gaan vormgeven hebben we allereerst inspiratie nodig van mensen die ons voorgaan. Daarom gaan we in dit boek op bewustwordingsreis. Het boek leest als een reisgids en onderweg introduceer ik de mensen die de voorlopers zijn van de nieuwe luxe. Van briljante ideeën van designers, baanbrekende uitvindingen van wetenschappers en technologen.

Wanneer begon jouw eigen ontdekkingsreis?

Mijn eigen ontdekkingsreis begin in 2002 toen ik het masterprogramma Fashion Design & Strategy volgde aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Daar kreeg ik les van Pierre Hupperts in MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)en leerde ik over de negatieve impact van de kledingindustrie. Voor mijn afstudeerproject YOIstore ging ik toen op reis naar New York City, Berlijn en Londen, op zoek naar duurzame modemerken en designers. Sindsdien ben ik op zoek naar voorbeelden van positieve verandering en heb ik een enorme bonte verzameling aangelegd.

Dat verzamelen. Waarom doe je dat eigenlijk?

Mijn verzameling geeft mij houvast, vertrouwen en hoop. Het vormt het verhaal van de nieuwe luxe, van positieve verandering.

Je haalt in je boek zowel de markt aan als wetenschappelijk onderzoek. Trof je daarin een rode draad aan?

Uit vele onderzoeken blijkt dat de groep bewuste westerse consumenten groeit. Belangrijke thema’s zijn duurzaamheid en solidariteit, maar ook persoonlijke ontwikkeling. Streven naar de beste versie van jezelf en streven naar de beste versie van de wereld. Mijn boek is ingedeeld in zes hoofdstukken die als tussenstop van onze bewustwordingsreis dienen. Per stop zoomen we in op bepaalde uitdagingen en verwijs ik naar recente wetenschappelijke en consumenten onderzoeken.

Wat is het voornaamste dat je de lezers wilt meegeven?

De nieuwe luxe begint bij jezelf. Door bewuste keuzes te maken vanuit je hart ben je niet alleen goed voor jezelf maar ook voor anderen. Daar ligt je kracht, als je hart er niet bij is, is het niks, toch?

Het boek van Annouk is o.a. te koop in de Charlie + Mary concept store in de Amsterdamse Pijp en online op Charliemary.com en www.bol.com. Een kadotip voor de feestdagen! 

Volg het blog van Annouk op www.denieuweluxe.com

Dianne Potters Blogt

Van 'meer' naar 'beter'

Promoot 21Sustainable Blog

Social 21Sustainable

Contact

21Sustainable nodigt u uit om contact op te nemen en de dialoog aan te gaan.

21Sustainable

Dianne Potters
Zwanebloemlaan 21
1087 CD Amsterdam
M + 31 (0)6 289 08 108
d.potters@21sustainable.nl